"KAŻDE DZIECKO MA SWOJE MIEJSCE I PRAWO DO SZCZĘŚCIA. NASZYM ZADANIEM JEST POMÓC MU W TO UWIERZYĆ."

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNA

 W STRZELCACH KRAJEŃSKICH

Aktualności

Monitoring "Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej"

SPRAWOZDANIE Z MONITOROWANIA DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W ZAKRESIE

REALIZACJI KIERUNKU POLITYKI OŚWIATOWEJ W ROKU SZK. 2013/2014 „UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ”

 

W ramach działań mających na celu wspieranie szkoły w realizacji kształcenia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym Poradni Specjalistycznej pracownicy poradni podjęli następujące działania:

  1. Przeprowadzili szkolenie nauczycieli Rady Pedagogicznej nt.: ”Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej” w następujących szkołach:
  2. Pracownicy poradni udzielają konsultacji dla nauczycieli (po zgłoszeniu telefonicznym) zgodnie z ustalonym harmonogramem, który zamieszczono na stronie internetowej Poradni.5 grudnia 2013r. w Poradni odbyło się spotkanie rodziców/opiekunów prawnych dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizujących obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej we wszystkich typach szkół z terenu działania Poradni. Pracownicy poradni zapoznali uczestników spotkania z zapisami prawa oświatowego w odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych, gdyż rodzice winni znać obowiązki ciążące zarówno na szkole, jak i na organie prowadzącym mające na celu zapewnienie dziecku niepełnosprawnemu pełne korzystanie z systemu oświaty. To rodzic często musi być negocjatorem i „adwokatem” własnego dziecka.
    1. Realizując plan działań w zakresie monitoringu ucznia niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej przeprowadzono rozmowy z dyrektorami szkół bądź nauczycielami wskazanymi przez dyrektora dotyczące funkcjonowania szkolnego uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
      1. szkoły podstawowe:
      2. gimnazja:
      3. szkoły ponadgimnazjalne:
  3. Dnia 16 stycznia br. w sali konferencyjnej Publicznego Gimnazjum w Strzelcach Kraj. pracownicy Poradni zorganizowali konferencje pn.: ”Uczeń niepełnosprawny – taki sam czy inny”. Jako eksperta w dziedzinie pracy z uczniem niepełnosprawnym zaproszono Panią Lidię Pyżyńską – doradcę metodycznego WOM Gorzów Wlkp. ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  4. Na podstawie zebranych informacji pod końcem roku szkolnego ustalono, że ogólna liczba uczniów realizujących kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej wzrosła o 7, w tym:
  5. Wzmocnienia kompetencji wychowawczych i opiekuńczych rodziców poprzez zachęcenie do korzystania z zajęć „Szkoła dla Rodziców”.
  6. Zapraszanie (forma) rodziców na cykliczne spotkania ze specjalistami prowadzącymi pedagogizację na terenie szkół- patrz oferta poradni.
  7. Zwrócenie się do rodziców o ich opinię dotyczącą realizacji przez szkołę zaleceń zawartych w orzeczeniu stosownie do niepełnosprawności dziecka.
  8. Rozwijania umiejętności nauczycieli w pracy z uczniem o zaburzonym zachowaniu,
    w tym zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
  9. Propagowanie wśród rodziców możliwości korzystania z pomocy specjalistów poradni, w tym zajęć logopedycznych, socjoterapii czy rehabilitacji ruchowej.

03.10.2013r. – PSP Wielisławice

22.10.2013r. – PSP Ogardy

23.10.2013r. – PSP Tuczno

18.11.2013r. – PSP Bobrówko

10.12.2013r. – ZPO Zwierzyn

       Celem spotkania było omówienie m.in.:

- sytuacji prawnej ucznia niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej

- form pomocy udzielanych uczniom niepełnosprawnym

- dostosowania wymagań do potrzeb i możliwości ucznia niepełnosprawnego

Podkreślono możliwość skorzystania z dofinansowania do podręczników szkolnych dostępnych na rynku dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (określone niepełnosprawności), w tym m.in. z upośledzeniem umysłowym
w stopniu lekkim, słabo widzących, na który to cel zabezpieczone są środki w ramach rezerwy celowej nr 26 – Realizacja Narodowego Programu Stypendialnego. Wybór podręczników należy do nauczyciela.

Na podstawie zebranych informacji na początku roku szkolnego ustalono, że
w szkołach z rejonu działania poradni ogółem 50 uczniów realizuje kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej, w tym:

SP im. Żołnierzy Września Woldenberczyków w Dobiegniewie – 11- 3 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 2 niepełnosprawność sprzężona (słabo widzenie i niepełnosprawność ruchowa, upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawność ruchowa), 4 zagrożenie niedostosowaniem społecznym, 1 niedostosowanie społeczne

PSP im. Wojska Polskiego w Zwierzynie – 8- 5 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 1 niepełnosprawność ruchowa, 1 słabo słyszenie, 1 niepełnosprawność sprzężona (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym i autyzm)

PSP w Strzelcach Kraj. – 3 - 1 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 1 słabo widzenie, 1 słabo słyszenie

PSP im. Pierwszych Osadników w Górkach Noteckich – 2- 1 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 1 niepełnosprawność sprzężona (słabo widzenie i niepełnosprawność ruchowa)  

PSP im. Świętego Huberta w Gościmcu – 2 - 1 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 1 upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym

PSP w Bobrówku – 1 upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym

PSP w Ogardach – 1 niepełnosprawność sprzężona (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, słabo widzenie)  

PSP w Tucznie – 1 niepełnosprawność ruchowa

Gimnazjum im. Ryszarda Koncewicza w Dobiegniewie – 3 - 2 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 1 upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym

Publiczne Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Zwierzynie – 2 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Publiczne Gimnazjum im. Pierwszych Osadników w Górkach Noteckich – 1 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Publiczne Gimnazjum w Strzelcach Kraj. – 6 -3 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 3 niepełnosprawność ruchowa

Zespół Szkół w Dobiegniewie – 3 - 1 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 1 niepełnosprawność sprzężona (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niepełnosprawność ruchowa), 1 słabo słyszenie

ZS CKU im. Stefana Biedrzyckiego w Strzelcach Kraj. – 3 - 1 niepełnosprawność sprzężona (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niepełnosprawność ruchowa), 1 niepełnosprawność ruchowa, 1 słabo słyszenie

LO im. Macieja Rataja w Strzelcach Kraj. – 3 - 2 niepełnosprawność ruchowa, 1 zespół Aspergera

Wszyscy objęci są zajęciami rewalidacyjnymi, za wyjątkiem uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie (2 przebywa w MOS, 1- MOW, 1 objęty jest nauczaniem indywidualnym na terenie szkoły). Nadto korzystają uczniowie z innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym: 24 zespół dydaktyczno-wyrównawczy, 11 zajęcia logopedyczne, 7 wsparcie pedagoga szkolnego, 2 zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, 2 zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych, 1 socjoterapia.

Wymiar godzin, w którym realizowane są poszczególne formy pomocy       psychologiczno – pedagogicznej, podobnie jak formy, sposoby i okres udzielania tej pomocy, są ustalone przez dyrektora na podstawie zaleceń szkolnego zespołu. Zespół określa formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy, kierując się zaleceniami zawartymi w orzeczeniu. Wymiar godzin zapisany jest w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym.

Zebrane informacje o funkcjonowaniu uczniów w klasie świadczą o tym, że na ogół czują się oni dobrze w swoich zespołach klasowych, są akceptowani przez rówieśników, doznają wsparcia z ich strony, np. uczniowie niepełnosprawni ruchowo. Tam, gdzie zgłaszane są trudności z podporządkowaniem się normom i regułom społecznym szkoła pozostaje w kontakcie z psychologiem, a na terenie szkoły dzieci objęte są opieką pedagoga szkolnego. Dotychczas nie wpłynęło zapotrzebowanie na zajęcia mające na celu integrację dziecka niepełnosprawnego z zespołem klasowym „Taki sam czy inny”. Uczniowie ci korzystają ze wszystkich zajęć, w tym także integracyjnych prowadzonych przez pracowników poradni na zgłoszone zapotrzebowanie ze szkół.

Na spotkanie zaproszono pracownika socjalnego PCPR w Drezdenku Panią Karolinę Poseł. Rodziców poinformowano, że w Polsce mamy podwójny system orzekania o niepełnosprawności dzieci. Aby dziecko zostało uznane za niepełnosprawne w szkole/przedszkolu musi posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej lub Poradni Specjalistycznej. Orzeczenia wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania
o Niepełnosprawności nie mają przełożenia na edukację, dają zupełnie inne uprawnienia, o których powiedziała na spotkaniu Pani Karolina Poseł. To są dwa osobne dokumenty. Orzeczenia mają ważność do określonego terminu, zatem co jakiś czas trzeba od nowa przechodzić całą procedurę uzyskania jednego czy drugiego dokumentu.

Rodzice ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą wystąpić do właściwego ośrodka pomocy społecznej z wnioskiem o zatrudnienie dla niego asystenta osoby niepełnosprawnej.

PSP w Strzelcach Kraj. - 2 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, 1 zagrożenie niedostosowaniem społecznym, 1 słabosłyszenie

Publiczne Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Zwierzynie - 2 słabosłyszenie

ZS CKU im. Stefana Biedrzyckiego w Strzelcach Kraj. - 1 słabosłyszenie

Dwoje uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Macieja Rataja w Strzelcach Kraj. posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową ukończyło naukę w szkole ponadgimnazjalnej, a tym samym wygasła ważność orzeczeń.

Z dokonanego rozeznania wynika, że wszyscy uczniowie niepełnosprawni kontynuujący pobieranie nauki w szkole ogólnodostępnej są objęci zajęciami rewalidacyjnymi w wymiarze godzin zgodnym z zapisem w prawie oświatowym, uczęszczają także na inne formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej stosownie do ich potrzeb, nauczyciele wykazują dostosowanie metod i form pracy do indywidualnych potrzeb wynikających z deficytów rozwojowych i edukacyjnych- zapis w IPET.

Podsumowanie:

Wszyscy uczniowi szkół ogólnodostępnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z rejonu działania poradni są objęci zajęciami rewalidacyjnymi, które są organizowane zgodnie z przepisami prawa, w tym liczba godzin, rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym z uwagi na niepełnosprawność. Wciąż istnieje problem komunikacji interpersonalnej nauczycieli w radzeniu sobie z uczniami niesubordynowanymi, którzy pochodzą ze środowiska mało wydolnego wychowawczo. Decyzją Sądu dwoje uczniów zostało umieszczonych w MOW, natomiast jeden przebywa w MOS. Nie wszystkie dzieci niepełnosprawne ruchowo są objęte rehabilitacją ruchową, co wpływa niekorzystnie na ich ogólny rozwój. Z informacji pozyskanych od nauczycieli wynika, że czasem tylko w okresie wakacyjnym korzystają z turnusów leczniczo- rehabilitacyjnych. Niepokojące jest zjawisko rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych wśród uczniów pełnoletnich, którzy nie deklarują chęci udziału w proponowanych przez szkołę zajęciach zgodnie z treścią orzeczenia.

Wnioski ogólne po monitorowaniu:

- poradnia prowadzi wspomaganie szkół ogólnodostępnych w realizacji kształcenia  

   specjalnego uczniów niepełnosprawnych;

- szkoły prowadzą zajęcia zgodnie z treścią orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;

- nauczyciele deklarują dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
   psychofizycznych i edukacyjnych ucznia;

- uczniowie niepełnosprawni odnoszą sukcesy edukacyjne stosownie do możliwości

   poznawczych zdiagnozowanych przez specjalistów poradni;

- indywidualizacja procesu nauczania i wychowania przyczynia się do lepszego

   funkcjonowania społecznego uczniów niepełnosprawnych;

- zespoły klasowe akceptują i wspomagają uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

   szczególnie jest to widoczne na poziomie szkoły podstawowej;

- potrzeba wsparcia rodziców dzieci sprawiających problemy wychowawcze w pełnieniu

   funkcji wychowawczej i opiekuńczej.

Wnioski do realizacji na rok 2014/2015

  1. Wzmocnienia kompetencji wychowawczych i opiekuńczych rodziców poprzez zachęcenie do korzystania z zajęć „Szkoła dla Rodziców”.
  2. Zapraszanie (forma) rodziców na cykliczne spotkania ze specjalistami prowadzącymi pedagogizację na terenie szkół- patrz oferta poradni.
  3. Zwrócenie się do rodziców o ich opinię dotyczącą realizacji przez szkołę zaleceń zawartych w orzeczeniu stosownie do niepełnosprawności dziecka.
  4. Rozwijania umiejętności nauczycieli w pracy z uczniem o zaburzonym zachowaniu, w tym zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
  5. Propagowanie wśród rodziców możliwości korzystania z pomocy specjalistów poradni, w tym zajęć logopedycznych, socjoterapii czy rehabilitacji ruchowej.

Skontaktuj się z nami

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Okrężna 14
66-500 Strzelce Krajeńskie
 
Dyrektor - Bogusława Podolańczuk
tel. (95) 763 91 93
gabinet nr 5
godziny pracy:
poniedziałek - piątek
7.00 - 15.00
 
Sekretariat
specjalista ds. administracji
Alicja Grabska
tel. (95) 763 22 47
gabinet nr 4
godziny pracy:
poniedziałek - piątek
7.00 - 15.00

Godziny otwarcia

Poniedziałek 7:00 - 16:00
Wtorek 7:00 - 16:00
Środa 7:00 - 16:00
Czwartek 7:00 - 16:00
Piątek 7:00 - 15:00
Sob.-Nd. nieczynne